|
Post by Boot on Jun 22, 2007 11:09:14 GMT 1
nieuwe stelling :
Godsdienst moet een verplicht vak worden op alle basisscholen
|
|
|
Post by Annika on Jun 22, 2007 14:30:12 GMT 1
Hmm.. Aan de ene kant ben ik het er wel een beetje mee eens, dan leren die kinderen het een beetje kennen en kunnen ze zelf kiezen of ze wel of niet willen geloven, dat het niet alleen afhankelijk is van de ouders. Maarja, je moet in principe ook wel kunnen kiezen voor een school waar ze geen godsdienst oid geven, als je dat zou willen. Wij wonen achter een school en onze buren hebben hun kind ook naar een andere school gestuurd omdat onze basisschool christelijk is. Ik vind het best een domme reden, maar je moet er wel voor kunnen kiezen. Trouwens, we kregen geen godsdienst, maar alleen bidden/danken en om de zoveel tijd moesten we dan naar de kerk met Kerst en Pasen ofzo. Hmm, als ik er zo over na denk, vind ik niet dat ze op alle scholen het vak godsdienst moeten verplichten. En er zouden toch eigenlijk ook wel scholen over moeten blijven waar ze er niet aan doen.. Dus dan ben ik het oneens
|
|
|
Post by michelle1988 on Jun 22, 2007 18:05:29 GMT 1
Ik ben er aan de ene kant wel mee eens omdat zo kunnen kinderen leren welke godsdiensten er zijn en wat er allemaal bijhoord en hoe je elkaars godsdienst kunt respecteren!
Aan de andere kant ben ik het ook met Annika eens. Ouders moeten kunnen kiezen.
Maar ik vind het wel belangrijk dat je elkaars godsdienst/geloof respecteerd. Dus ik ben het eens met de stelling.
|
|
|
Post by Peter on Jun 22, 2007 20:48:16 GMT 1
Ik ben er wel voor, ik heb zelf op een christelijke school gezeten. [randomgeleuter] Niet dat ik daar veel van heb gemerkt, behalve dat er aan het .. umhz hoe heet het formsel en comunnie werd gedaan. Het enigste keer dat ik echte christelijke godsdienst had was een les in groep 4 omdat we alles afhadden voor die dag en we moesten nog een uur vullen ofzo. [/randomgeleuter] Maar in groep 7 en 8 kregen wij boekjes die je moest maken, met daarin alle 7 godsdiensten.. naja eerder wereldgeloven .. bedoel als boedaist geloof je niet in een god maar goed xD en met zo'n boekje was je 4 weken zoet en dat vond ik een van de leukste vakken die er was. Ben ook echt blij dat ik het heb gehad, want nu snap ik ook een stuk beter waarom en hoe mensen tegen dingen aankijken door hun geloof.
|
|
|
Post by Rianne on Jun 24, 2007 7:03:37 GMT 1
Ik vind het begrip christelijke school, iets dwingends hebben. Alsof je er perse christelijk voor moet zijn, of dat je daar gedwongen wordt om in iets te geloven, maar goed dat kan ook aan mij liggen.
Ik twijfel nog een beetje over de stelling, maar ik vind wel dat mensen iets moeten leren over alle culturen, zodat je mensen beter kan begrijpen.
Ik heb zelf een paar collega's van Turkse afkomst en daarmee heb ik het ook vaak over haar cultuur en haar geloof. Daardoor doet zij dingen heel anders dan dat wij zouden doen, maar het is wel interessant hoe het nou precies zit en waarom ze dingen zo moet doen
|
|
|
Post by Crazybloempje on Jun 25, 2007 18:42:32 GMT 1
Ik denk dat het een goed idee is om alle kinderen op de basisschool een basisprincipe mee te geven van de andere geloven. Ik zat zelf op een rooms-katholieke basisschool, maar bij ons wasniet iedereen katholiek hoor. Je had ook kinderen die niet eens waren gedoopt. Dus het is allang niet meer zo dat je christelijk moet zijn om op een christelijke school te mogen zitten.
Het is echter wel zo dat iedereen dan mee moet doen aan de christelijke feestdagen zoals pasen en kerstmis. Wij kregen ook de film van Jesus Christ Superstar en het verhaal rondom de feestdagen.
Maar ik dwaal af, ik denk met de hedendaagse lage tolerantie jegens elkaar, dat het niet verkeerd zou zijn als we elkaar wat beter zouden begrijpen. Als we allen een basiskennis zouden hebben van de verschillende godsdiensten denk ik dat dat misschien wel een aantal conflicten kan vermijden. Dus ik ben het eigenlijk wel eens met de stelling, al moet ik zeggen dat ik datmisschien 10 jaar geleden niet zou hebben gezegd.
|
|
|
Post by Annika on Jun 26, 2007 13:47:22 GMT 1
Ja als ik jullie argumenten lees, dan ben ik het er inderdaad eigenlijk ook wel mee eens. Het weegt bij mij misschien ook wel mee dat het nog vers in mijn geheugen staat gegrifd dat het gewoon een vreselijk saai vak was bij ons
|
|
|
Post by Crazybloempje on Jun 26, 2007 20:04:41 GMT 1
Zo dacht ik er ook over op de middelbare school...maar nu heb ik wat meer perspectief (A) Althans dat wil ik graag geloven
|
|
|
Post by Rianne on Jul 2, 2007 0:58:58 GMT 1
Mensen, het is weer tijd voor een nieuwe stelling
Ik had vandaag met Jessica een discussie, die wij al vaker gevoerd hebben.
Is er een happy ever after?
Persoonlijk zeg ik van niet, ik kan niet geloven, dat mensen ineens gelukkig zijn en dat altijd zonder problemen zullen blijven. Dat komt op mij totaal niet realistisch over
|
|
|
Post by Crazybloempje on Jul 2, 2007 1:08:03 GMT 1
Ok...allereerst...neem het niet zo letterlijk...niemand heeft een probleemloos leven.
Het gaat echter om hoe je met de dingen omgaat in het leven. Ik denk dat er mensen zijn die relatief gelukkig leven. Die de wereld aankunnen met alle tegenslagen en dat ze sterven en met voldoening terug kijken op hun leven. Dus in die zin geloof ik wel in happy ever after.
Het leven is geen sprookje, in tegenstelling wat ik soms WIL geloven, maar je kunt er altijd het beste van maken. De hele dag maar denken dat er toch geen gelukkig einde komt, daar schiet je nog minder mee op. Ik denk dat als je niet gelooft in Happy Ever After, dat je veel dingen niet kunt waarderen. Je denkt toch dat het allemaal nutteloos is.
En zoals een goede vriend van mij ooit zei (als ie het zich nog herrinert) "Tuurlijk zijn er happy endings, anders zouden er ook geen verhalen over geschreven worden. Bedoel als ze niet bestaan, hoe zijn mensen er dan op gekomen? "
En ga daar maar eens tegenin
|
|
|
Post by Rianne on Jul 2, 2007 1:16:08 GMT 1
Je kent mij, dat kan ik en zal ik ook zeker doen
Ontzettend leuk, dat jij dat denkt, maar wat is gelukkig zijn dan? Mensen zeggen het altijd wel zo leuk, maar er is niemand die het me kan uitleggen en degene die het proberen, die betekenis klopt niet.
Dat ik er niet in geloof betekent niet gelijk, dat ik dingen niet kan waarderen, dat is onzin. Ik denk niet dat je daarin moet geloven, om de goede dingen in het leven te kunnen waarderen.
Als laatste misschien hebben mensen een happy ending wel verzonnen, om zichzelf iets voor te houden, een beeld, wat hun leven, hun dromen kon verbeteren. Zoiets noemen veel mensen hoop, geen happy ending.....
|
|
|
Post by Crazybloempje on Jul 2, 2007 1:21:40 GMT 1
Allereerst...voor de vraag op wat is geluk heb ik al eens een verhaal geschreven...hier heb je de link voor het geval je het nog ff na wilde lezen crazybloempje.web-log.nl/mijn_weblog/2007/03/geluk_echt_of_s.htmlIk denk niet dat mensen zo slim zijn om helemaal zelf happy endings te verzinnen. Verhalen zijn namelijk altijd gebaseerd op belevingen van jezelf, anderen of geinspireerd op verhalen van belevenissen van anderen...dus er was altijd iemand die het heeft meegemaakt, want de mens is niet in staat om iets wat niet bestaat zomaar te verzinnen. Het is altijd ergens op gebaseerd, en dat we er dan een fantasie omheen creeeren is weer ene heel ander verhaal Elk verhaal heeft zijn oorsprong, zijn basis, te danken aan een echt verhaal. Dus er bestaan wel happy endings... Met hobbels hier en daar, maar daar kom je dan ook wel overheen (dubbele betekenis )
|
|
|
Post by Rianne on Jul 2, 2007 1:33:47 GMT 1
Ok, die weblog is ontstaan na een van onze discussie over gelukkig zijn. Maar je zegt heel leuk van ja, mensen zijn niet slim genoeg om zoiets te bedenken, ze hebben het vast bij iemand anders gezien. Maar je weet zelf ook dat mensen alleen zien wat ze willen zien. Hoe vaak is het je wel niet gebeurd, dat mensen of situaties achteraf toch anders zijn, dan dat jij had verwacht? Mensen zien alleen wat ze willen zien, dus als zij gelukkig mensen en een happy ever after willen zien, dan zien zij dat. Waarschijnlijk om zichzelf de hoop te geven dat het toch wel kan.
|
|
|
Post by Crazybloempje on Jul 2, 2007 1:39:29 GMT 1
Ik bespeur hier ernstige vormen van pessimisme en negativisme Ik ben het echter niet met je eens. Om alle redenen die ik hierboven al genoemd heb, en ik heb nog geen overtuigend argument gehoord om me van mijn voetstuk te halen. Ik denk dat geluk geen begrip is dat is gecreerd, ik denk dat het een omschrijving is van een gevoel dat wel degelijk bestaat, waarom staat het anders in de nederlandse woordenlijst? People can be as Happy as they let themselves be! Iemand heeft het gevoel ooit betiteld als gelukkig, en dat het bestaat is dus eigenlijk niks anders dan een vaststaand feit
|
|
|
Post by Rianne on Jul 2, 2007 22:10:23 GMT 1
Ok, daar heb je een punt. Je kan net zo gelukkig zijn, als dat je zelf zou willen zijn, dat ben ik inderdaad met je eens. Misschien is het wel zo, dat mensen vaker tevreden zouden moeten zijn met hunzelf of met hun leven en dat dat gelukkig zijn is. Maar dit is toch afdwalen van de stelling, is er een happy ever after? Zoals ik al eerder zei, ik denk het niet, want het leven is zeker geen sprookje. Je kan wel tevreden zijn met je leven, maar is dat ook een happy ever after? BTW, voor de mensen die denken dat het leven wel een sprookje is, dan wil ik graag die muizen uit Assepoester, die helpen met het huis schoonmaken
|
|